YLEISIÄ KYSYMYKSIÄ

Kyllä, valmistamme tuotteet itse Keski-Suomessa Petäjävedellä.

Olet tervetullut tutustumaan laitteisiimme toimipaikassamme Petäjävedellä – ilmoitathan vain tulostasi etukäteen. Olemme myös mukana alan messuilla – seuraa ilmoitteluamme! Youtube-kanavallamme on runsaasti videoita tuotteistamme.

Pääsääntöisesti myymme tuotteemme itse, edullisesti suoraan tehtaalta. Myös koneliikkeet myyvät laitteitamme etenkin rahoitus- ja vaihtokonetapauksissa.

Emme ota koneita vaihdossa, koska aikamme ei riitä niiden myyntiin. Käytettyjen VUOMET-laitteiden kohdalla saatamme kuitenkin tehdä poikkeuksen, koska niille on aina kysyntää! Mikäli tilaat uuden VUOMET-laitteen, sinulla on mahdollisuus myydä vanhaa kalustoasi kuluitta nettisivujemme myyntipalstalla.

VUOMET-AURAT

Auroilla on Suomessa kahden vuoden takuu, joka koskee valmistus- ja materiaalivirheitä.

Hintaan sisältyvät vakiovarusteet: roiskeläppä, LED-äärivalot,  lautasjalakset ja kulutuspala.

Lisävarusteet: erilaiset pultattavat sovitteet, tuplalautasjalakset ja erilaiset tieterät.

VUOMET-kartioauroissa ei ole jousia tai laukaisulaitteita, koska ne eivät toimi luotettavasti heittävän siiven vaatimassa teräkulmassa. Mikäli kartioauramme osuu johonkin kiinteään esteeseen, siiven päät antavat periksi molempiin suuntiin, koska auran käännössä on varoventtiili. Jos este on keskemmällä, vapaasti kelluva siipi tavallisesti pomppaa esteen yli. Portaattomalla leikkauskulman säädöllä terän voi myös tarvittaessa nostaa irti tien pinnasta. Takertuvaan esteeseen kuten kaivon kanteen törmätessä sekä kansi että teräpultit voivat toki rikkoutua. Tärkein turvallisuustekijä on aina – kaikenlaisia suojauksia käytettäessä – kuljettaja itse.

Auran siipi kääntyy 45° molempiin suuntiin. Optimaalinen aurauskulma on noin 40°-42°, jolloin kääntöön jää varaa ottaa vastaan mahdollisia iskuja. Siiven suuri kääntyvyys mahdollistaa suurenkin auran mahtumisen kapeasta paikasta.

Leikkauskulman säädöllä voidaan säätää auran terän leikkauskulmaa portaattomasti ajon aikana. Säätö mahdollistaa nopean reagoinnin tienpinnan muutoksiin. Tarvittaessa leikkauskulman säädön avulla voi tehdä myös tilapäistä polanteen poistoa esim. risteysalueilla, mikä tuo säästöä höyläyskustannuksissa.

Karkeasti ottaen korkeita siipimalleja menee eniten Itä- ja Pohjois-Suomeen eli lumimäärä on ratkaisevin valintaperuste. Matalampi siipi heittää lunta aavistuksen hitaammassa vauhdissa, koska siinä lumi kiertää siivessä lyhyemmän matkan.

VRG-TIEHÖYLÄ

Lyhyesti sanottuna lanalla tehdään mitä voidaan ja VRG:llä tehdään mitä halutaan. Ero tavanomaiseen lanaan verrattuna on merkittävä, koska VRG vastaa työteholtaan ja ominaisuuksiltaan moottoroitua tiehöylää. Mm. pääterän ja rungon liikkuvuus, paino, suhteellisen pieni vetovastus, ketteryys ja erilaiset lisävarusteet tekevät VRG:stä monipuolisen työkoneen ympärivuotiseen käyttöön.

Suurin ero on hinnassa, vaikka ostaisi traktorinkin. Pääterän ulottuvuudessa on jonkin verran eroa, mutta periaatteessa VRG:llä voi tehdä samat työt kuin moottoroidulla tiehöylälläkin ja traktoria voi käyttää lisäksi moneen muuhunkin.

VRG tulee sanoista Vuomet Road Grader eli Vuomet-tiehöylä.